Aflossingsvrije hypotheken door campagne banken inzake risico's

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) start volgende maand een grote campagne gericht op woningeigenaren met aflossingsvrije hypotheken. Deze klanten worden geadviseerd na te gaan of hun hypotheek nog betaalbaar zijn als de looptijd voorbij is.

Aflossingsvrije hypoteken door nieuwe campagne banken om risico’s onder aandacht te brengen

De banken willen met de campagne een brede groep klanten bereiken. Afgelopen jaren hebben ze al hun portefeuilles doorgespit op zoek naar de risico’s aflossingsvrije hypotheken. Zo’n 160.000 meest risicovolle klanten zijn inmiddels benaderd, laat woordvoerder Jelle Wijkstra van de NVB weten. Deze zomer bleek uit onderzoek van adviseur Ikbenfrits.nl dat 1 op de 6 huishoudens in de problemen komt aan het eind van de looptijd van hun aflossingsvrije hypotheken.

Bewustwording van campange

Hoe de brede publiekscampagne er precies uit komt te zien, kan de NVB nog niet zeggen. Het doel ervan is bewustwording. Huiseigenaren zullen geadviseerd worden na te denken over de situatie aan het einde van de looptijd van hun aflossingsvrije hypotheken. Kunnen ze de hypotheek nog betalen als ze met pensioen gaan? Wat verandert er als ze geen hypotheekrente meer kunnen aftrekken?

Aflossingsblij

Ook is nog niet bekend wanneer de aftrap plaatsvindt, maar dat zal ergens in oktober zijn. Als campagnenaam is ‘Aflossingsblij’ genoemd, maar dat is volgens de woordvoerder slechts een werktitel. Het is geen uitgemaakte zaak dat dat de daadwerkelijke naam wordt. De campagne is een eigen initiatief van de banken, en niet ingegeven door druk van toezichthouders, aldus de NVB.

Bron: Eerste publicatie door Paul de Kuyper op 19 sep 2018 op amweb.nl
Wil je meer weten over aflossingsvrije hypotheken? Lees meer hierover op de doorstroom hypotheek pagina.